Listing 1 - 10 of 36 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
4-7083-4
Religious studies --- 291 --- Godsdienstwetenschap: vergelijkend --- Godsdienst --- Godsdienstpsychologie --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- godsdienst --- wetenschap --- neurologie, antropologie, evolutiebiologie, psychologie --- analyse --- religieuze rituelen
Choose an application
Gedurende het grootste deel van de menselijke geschiedenis werd de natuur als heilig beschouwd en geloofde men dat God of de goden in de natuur alomtegenwoordig waren. Dat gold voor bijna alle culturen en religieuze tradities ter wereld. Toen de westerse mens in de zeventiende eeuw God en de natuur van elkaar scheidde, was dat méér dan een breuk met duizenden jaren van verworven wijsheid en ervaring: we zagen er de legitimatie in om onze omgeving te plunderen en onszelf op een destructieve manier boven de natuur te plaatsen.Karen Armstrong stelt dat het niet genoeg is om ons gedrag te veranderen als we de dreigende milieuramp willen afwenden: we moeten leren anders te denken en te voelen over onze natuurlijke omgeving. Ze is ervan overtuigd dat ons religieus erfgoed ons kan leren hoe we de spirituele band met de natuur kunnen herstellen. In elk hoofdstuk van De heilige natuur behandelt ze een thema dat centraal staat in de wereldgodsdiensten ? van dankbaarheid en compassie tot opoffering en geweldloosheid ? en laat ze zien hoe we een andere manier van denken en voelen kunnen ontwikkelen om opnieuw contact te maken met de natuur.De heilige natuur is een boek over deep ecology: het gaat over de wezenlijke verbinding tussen mens en natuur. Het is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in onze relatie met de natuurlijke wereld, zich zorgen maakt over de klimaatcrisis en beseft dat actievoeren niet genoeg is: we moeten op zoek naar nieuwe manieren om de aarde te behouden voor de generaties die na ons komen.https://singeluitgeverijen.nl/querido/boek/de-heilige-natuur/
Philosophy of nature --- Christian spirituality --- Religious studies --- Mens en natuur --- Godsdienstfilosofie --- Mens --- Natuur --- Wereldgodsdienst --- Mededogen --- Respect --- Geweldloze communicatie --- Klimaat --- Milieu --- Dankbaarheid --- Godsdienst
Choose an application
Dit boek is bedoeld als een aanvulling, vooral dan op het pedagogische en spirituele vlak, van het boek 'Katholiek of kwaliteit' (2006). Terzelfdertijd staat het ook op zichzelf. en wel als een beschouwing over de mogelijkheden en de beperkingen van een hedendaagse apologie. Hoe kun je het geloof geloofwaardig ter sprake brengen bij het begin van de eenentwintigste eeuw? Hoe kun je de redelijkheid en de zinvolheid van het christendom laten zien aan kritische omstanders? (Bron: covertekst)
Educational sciences --- Religious studies --- Catholic Church --- Education --- Religious aspects --- #gsdbP --- #GGSB: Pastoraal --- #GGSB: Jongeren --- #GGSB: Onderwijs --- C1 --- religieuze vorming --- katholiek onderwijs --- Katholiek onderwijs --- Religieuze opvoeding --- 433.2 --- geloofsopvoeding (ler) --- opvoedingsproject --- geloofsopvoeding --- religieuze opvoeding --- geloven --- godsdienst --- Katholiek onderwijs ; Vlaanderen --- Kerken en religie --- Vlaanderen --- Godsdienstige opvoeding --- Geloofsopvoeding --- Emigratie --- Pastoraal --- Jongeren --- Onderwijs --- Christian religion
Choose an application
Een originele interventie in de huidige discussie over de 'terugkeer van de religie' in de westerse samenlevingen. In een spannende, verrassend concrete stijl vertelt de auteur het verhaal van deze ambivalente erfenis van de religie in onze moderne cultuur. Hij stelt de vraag hoe het komt dat de typisch westerse godsdiensten, de monotheïstische religies (jodendom, christendom, islam), veel invloed hebben gehad op de geseculariseerde moderne cultuur en er tegelijkertijd fel door zijn bestreden. In dialoog met een rijke traditie van denkers - onder meer Nietzsche, Bergson, Heidegger, Freud, Bataille, Lacan, Assmann, Zizek - laat hij zien dat het monotheïsme zelf de elementen van de moderne godsdienstkritiek in zich draagt; het is een 'machine' om goden te maken, maar ook om goden te 'breken'. Of het nu om een reflectie over Casanova gaat, de Regensburg-lezing van paus Benedictus XVI, het fundamentalisme van Bin Laden en Mohammed B. of het postmoderne cynisme, elk van de hier verzamelde essays biedt op zijn manier een uitwerking van deze provocatieve stelling
Monotheism. --- Psychoanalyse --- psychoanalytische theorie. --- Religious studies --- 141.412 --- #GGSB: Godsdienstfilosofie --- godsdienst --- monotheïsme --- theologie --- kritiek --- 204 --- 201 --- #gsdb3 --- 141.412 Monotheïsme --- Monotheïsme --- Godsdienstfilosofie --- Godsdienstwetenschap; algemeen --- Godsdienst --- Theologie --- Filosofie --- Kritiek --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
Stripmaakster Margreet de Heer brengt vanuit haar achtergrond als domineesdochter en theologe de vijf grote wereldreligies en de eigentijdse spiritualiteit in beeld en onderzoekt waarom religie toch zo'n gevoelig onderwerp is.Dit kleurrijke stripboek is voor gelovigen en ongelovigen en alles wat daartussenin zit. Het biedt vanuit verschillende perspectieven een frisse kijk op wat religie inhoudt, wat de achtergronden zijn van de vijf wereldreligies en hoe geloof een factor is die ons zou moeten verbinden, in plaats van uit elkaar drijven. (Bron: uitgever)
religieuze opvoeding --- godsdienst --- Didactics of religion --- wereldgodsdiensten --- lager onderwijs 6de jaar (doelgroep) --- C3 --- kinderen --- religie --- stripverhalen --- 210 --- geloof --- Wereldgodsdiensten --- #GGSB: Dogmatiek --- #GGSB: Godsdiensten (dogmatiek) --- Kunst en cultuur --- Wereldgodsdiensten ; algemeen --- Comics --- Godsdienst --- Stripverhalen --- Spiritualiteit --- Stripverhaal --- Wereldgodsdienst --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Religious studies --- Didactics of social education --- Dogmatiek --- Godsdiensten (dogmatiek)
Choose an application
Is de veelheid van religies en van godsdienstige en levensbeschouwelijke overtuigingen een vloek of een zegen? Zijn de verschillende religies compatibel met elkaar? Hoe kunnen gelovigen zich staande houden temidden van deze verscheidenheid zonder de particulariteit van het eigen geloof te verliezen? Welke argumenten zijn er voor of tegen de interreligieuze dialoog? In dit boek maakt Marianne Moyaert de lezer wegwijs in het actuele debat over de (on-)mogelijkheid van een werkelijke ontmoeting tussen de verschillende religies. De religieuze pluraliteit daagt gelovigen van alle godsdiensten ter wereld uit om grondig na te denken over hun eigen identiteit.
Religious studies --- Religions --- Relations --- Dialogue --- Religious aspects --- Religious pluralism --- Academic collection --- #GGSB: Interreligieuze dialoog --- 291.16 --- Pluralism (Religion) --- Pluralism --- Religion --- Interreligious relations --- Relations among religions --- 291.16 Verhouding tussen de godsdiensten. Verdraagzaamheid. Interreligieuze dialoog --- Verhouding tussen de godsdiensten. Verdraagzaamheid. Interreligieuze dialoog --- Sociology of religion --- Interreligieuze dialoog
Choose an application
87 p. : ill.
Religious studies --- Spirituality --- History of doctrines --- Geloofsleven --- 248 "20" --- #GGSB: Geestelijke lezing(rood) --- #GGSB: Spiritualiteit --- Spiritualiteit. Ascese. Mystiek. Vroomheid--21e eeuw. Periode 2000-2099 --- Godsdienst --- Spiritualiteit --- C1 --- geloofsleven --- geloofsverdieping --- spiritualiteit --- Kerken en religie --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- #gsdb10 --- Geestelijke lezing(rood)
Choose an application
Mensen zoeken antwoorden op fundamentele levensvragen. In dit boek worden deze vragen beantwoord vanuit verschillende godsdiensten: jodendom, christendom, islam, boeddhisme, hindoeïsme en andere grote godsdiensten. De auteurs belichten wat deze godsdiensten gemeenschappelijk hebben en waarin ze van elkaar verschillen.
Religious studies --- Comparative religion --- godsdienst --- Godsdienst --- 200 --- 210 --- GGSB: Godsgeloof. --- GGSB: Wereldgodsdiensten. --- Godsdienst; geschiedenis. --- Godsdiensten. --- Godsdiensten: inleiding --- god (ler) --- gsdb3. --- levensvragen. --- wereldgodsdiensten (x). --- wereldgodsdiensten. --- wereldreligies. --- zingeving. --- Wereldgodsdiensten ; algemeen. --- Wereldgodsdiensten. --- #GGSB: Godsgeloof --- #GGSB: Wereldgodsdiensten --- #gsdb3 --- wereldgodsdiensten (x) --- zingeving --- wereldgodsdiensten --- Godsdiensten --- Godsbegrip --- Godsdienst; geschiedenis --- Wereldgodsdiensten : waarden --- Wereldgodsdiensten --- 210.3 --- levensvragen --- wereldreligies --- Wereldgodsdiensten ; algemeen --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Godsgeloof
Choose an application
Religious studies --- 28 --- 297 --- 304 <492> --- 325.14 <492> --- Christendom --- Islam --- Ethiek --- Kunst --- Symboliek --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Historische kritiek --- Man --- Film --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Voeding --- Media --- Kleuter --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
Dit boek geeft verhalen weer uit tenach, bijbel en koran, met het oog op kinderen vanaf ongeveer tien jaar. Steeds wordt vermeld om welke gedeelten uit koran en bijbel/tenach het precies gaat. Zo kunnen kinderen met elkaar en met volwassenen in gesprek raken over de verhalen binnen de verschillende geloofstradities en over wat deze verhalen betekenen in hun eigen leven. (Bron: covertekst)
Koran --- bijbel --- Religious studies --- Bijbel --- 209.0 --- Christendom --- Islam --- Koran en Bijbel --- 222 --- 217.2 --- kinderen --- bijbelbewerkingen en kinderbijbels --- Godsdienst --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Man --- Film --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Media --- Kleuter --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting
Listing 1 - 10 of 36 | << page >> |
Sort by
|